Ga naar de website van Runningtherapie Zeeland

Loopgroep Zeeland Team

DOOR LOOPGROEP ZEELAND OPGELEIDE TRAINERTS

Bij Loopgroep Zeeland zijn er 21 mensen opgeleid om training te geven of hierbij te assisteren. De trainers volgen regelmatige scholingen.

Anthony is hoofdtrainer van de loopgroep en aanspreekpunt op het gebied van efficient lopen, blessures en contributie. 

Actieve trainers 2015

Jan Willem, Marko, Hanco, Emiel, Frans, Jael, Angelina, Annet, Durby, Jan, Andre, John P, John vd H, Leon, Marjon, Mariette, Erik, Rob, Anthony, Françoise !

 



ANTHONY VAN DEN BERG - HOOFD TRAINER - RUNNING THERAPEUT

Ik ben Anthony van den Berg, getrouwd, vader van vijf kinderen. Gedeelde opleidingen in gezondheidszorg gevolgd (A-verpleging-SPW) en een aantal jaar als beroepsmilitair de basisopleidingen verzorgt aan dienstplichtige soldaten (AMO). Tien jaar actief geweest als muziek producent. En hiermee met de band Within Temptation meerdere gouden en platina platen behaalt. Verder was ik jaren actief als ondernemer (Enteny Kadoshops). En nu achter de schermen van Manhattan Domburg. Naast de Loopgroep en huisvader leven, ben ik voorzitter van de Stichting Samen in Beweging waarmee wij oa Triatlon Zeeland en de Colour Run organiseren. Het hoofddoel van de stichting is het onder steunen van Running Therapie projecten.

ANTHONY VAN DEN BERG - TRAINER - RUNNING THERAPEUT

In alle hectiek en drukte van mijn leven ben ik geregeld de zwaardere kanten van het leven tegen gekomen. Ik ontdekte dat bewegen en in het bijzonder hardlopen het beste medicijn was tegen stress, spanningen en depressieve gevoelens. Ik kan de werking van hardlopen daarom alleen maar onderstrepen door eigen ervaringen. Vraag een hardloper hoe hij zich voelt als hij een week niet heeft hardgelopen en hij zal bevestigen dat lopen hem vrolijker, fitter en stabieler houdt.

Na verschillende trainingservaringen, het afronden van de cursus Runningtherapie, loopclinics, het CIOS, chi-running cursus, pose running (methode) wil ik met Loopgroep Zeeland (en Stichting Samen in Beweging) zoveel mogelijk mensen aan het lopen brengen en houden. Ik grijp elke cursus aan om onze lopers nog beter te begeleiden. Inmiddels ben ik AU looptrainer, running therapeut en verdiep ik mij dagelijks verder in blessure preventief lopen van chi-running en pose running.
Binnen Loopgroep Zeeland doe ik de organisatie (website - administratie - blessure begeleiding en pr) en houd ik mij voornamelijk bezig met de startende en recreatieve loper. Ik geloof erin dat ik iedereen met twee gezonde benen kan leren hardlopen. Zelfs als je je hardloopschoenen nog moet kopen dan kan je mij bellen en begeleid ik je bij je aanschaf.

ANTHONY VAN DEN BERG - TRAINER - RUNNING THERAPEUT

Met Loopgroep Zeeland wil ik veel verder gaan dan hardlopen alleen. Ik wil je niet laten hardlopen, maar leren hardlopen.

Naast de reguliere loopgroep  trainingen geef ik privé video loopclinics van 2 tot 2,5 uur. (Informatie), trainde ik zelf voor lange afstand Triatlons en was ik organisator van Triatlon Zeeland-Vlissingen (www.triatlonzeeland.nl) en nu Colours by the Sea.  Ik probeer met "Samen in Beweging"  hardlopen  onderdeel van de gezondheidszorg te laten worden. (www.stichtingsameninbeweging.nl)

 

MARKO VERKAART - TRAINER

MARKO VERKAART - TRAINER

De meesten van de loopgroep kennen mij inmiddels wel. Ik ben nu bijna 5 jaar lid van de loopgroep. Voordien liep ik vaak mijn rondjes alleen en bereidde me vaak voor op hardloopwedstrijden door schema's te volgen die ik van internet afplukte.

MARKO VERKAART - TRAINERIk ben in 2007 begonnen met hardlopen. Ik trainde toen samen met mijn zwager voor de halve marathon van Rotterdam. Deze loop beviel zo goed dat al snel het idee kwam om de hele ook maar te gaan lopen. De eerste marathon was die van Rotterdam in 2008. Dit smaakte naar meer; halve en hele marathons. Het blijft een feest!

Toch heb ik de leukste herinneringen aan loopjes waar prestaties minder van belang zijn. Een PZC familieloop met mijn dochters, De Zevenheuvelenloop met mijn vrouw Marcia, een trailrun in de Ardennen of met 300 nachtlopers (overgang zomer- naar wintertijd en dan in 1 seconde 12 km lopen) tijdens de Actimel-weerstandsloop.

 

Het leuke van hardlopen is het genieten en alleen hierdoor kan je (als je lichaam meewerkt) meer dan je denkt te kunnen.

 

 

 







JAN-WILLEM RIETBERG - TRAINER

JAN-WILLEM RIETBERGIk ben Jan Willem Rietberg. Ik ben getrouwd en heb 2 kinderen, de oudste een jongen en de jongste een meisje. Ik werk op Montessorischool "de Basis" in Goes. Daar geef ik les in de groepen 7 en 8. Een leuke en afwisselende baan. Ik woon sinds 2004, inderdaad gelokt door mijn echtgenote, in onze prachtige provincie Zeeland. Daarvoor heb ik een aantal jaren in Harmelen, bij Utrecht gewoond en mijn jeugd bracht ik door in Dokkum. Tijdens mijn jeugd heb ik veel gevoetbald en hardgelopen, maar tijdens mijn studententijd is het sporten een beetje op een lager pitje komen te staan.

Na allerlei andere excuses gezocht te hebben om het sporten maar niet weer op te pakken, ben ik sinds de oprichting van de Loopgroep weer actief gaan hardlopen. Dit is voor mij een goede stap geweest. De sfeer en de manier van trainen binnen de loopgroep bevallen mij goed. Tijdens het hardlopen ben ik er nog meer achter gekomen, hoe mooi Zeeland is. Het is echt een voorrecht om hier te kunnen trainen. Inmiddels behoor ik ook tot de groep mensen die heeft mogen genieten van het prachtige parcours van de kustmarathon. Wat een belevenis. Maar ook het trainen voor een stadsloop van 7,5 km of iedere andere afstand is een mooie uitdaging. Genieten van het lopen staat bij mij dan ook hoog in het vaandel. Daarnaast is het natuurlijk ook leuk om je eigen grenzen te verleggen. Het verleggen van je eigen grenzen gaat makkelijker in een groep, dan wanneer je het alleen moet doen. Dat maakt het lopen bij de loopgroep zo leuk.

 

 

 

FRANS LEMSON - TRAINER

FRANS LEMSON

Ik ben Frans Lemson. Ik ben vanaf 1 januari zelfstandig ondernemer op het gebied van belastingadvies, financieel advies en juridisch advies aan particulieren, bedrijven of overheden. Ik loop nu zo'n 5 á 6 jaar. Ik heb altijd wel iets aan sport gedaan, want voor ik liep deed ik aan voetbal, squash, zomertriatlon, fietsen.
Het leuke aan lopen vind ik dat je in korte tijd voelt dat je getraind hebt. Bij bijvoorbeeld fietsen duurt het toch wat langer voor je inspanning voelt.
Ik heb meerdere marathons gelopen. Het mooiste vind ik de Kustmarathon, die wil ik nog vaker lopen. De marathon van Rotterdam heb ik ook gelopen, maar daar ben ik na 30 km uitgestapt. Toen was de pijp leeg. Na Rotterdam ben ik me minder bezig gaan houden met de tijd. Lekker lopen is het belangrijkst. Ook het trainen naar een marathon toe is fijn.
De beste tip die ik gehad heb is bij Loopgroep Zeeland: het letten op loophouding. Ik heb de Kustmarathon er beter door gelopen: dit jaar het eerst zonder kramp.
Training geven vind ik heel leuk, zeker 's zomers in de duinen. Ik vind het leuk om met een enthousiaste groep op pad te gaan. Dat vind ik net zo leuk als zelf trainen. Ik probeer iedere training anders te maken: dan eens in de duinen, dan eens op het strand, variëren met afstand. En: het mag van mij best pittig zijn.

 

ANGELINA VAN DOORN - TRAINER

Angelina van Doorn

Ik ben Angelina van Doorn, ik ben 41 jaar en ik woon in Vlissingen. Ik heb 2 kinderen, ze zijn 13 en 9 jaar. Ik ben kapster / visagiste en ik werk al 20 jaar als zelfstandige met een eigen salon aan huis. Hardlopen is mijn grootste hobby en ook ik doe wekelijks aan paardrijden. Sinds een jaar zit ik ook op de racefiets of op de mountainbike. Daarnaast is mijn werk eigenlijk ook één van mijn grootste hobby's.

Ik ben 13 jaar geleden, na de bevalling van de oudste, begonnen met hardlopen. Daarvoor deed ik fanatiek aan fitness (samen met Marjon Stokman). Door mijn vader werd ik aangespoord om te gaan hardlopen. Hij was zelf een fanatiek hardloper en deed ook aan kleine triatlons. Zelf vond ik duursport erg saai en eigenlijk niets voor mij, maar mijn vader beloofde me dat hij mij zó kon trainen dat ik er plezier in zou krijgen.
Met mijn vader rijdend op de fiets naast mij begonnen de trainingen. Op visite bij een neef hoorde ik van hem dat hij net de marathon van New York had gelopen. Toen bedacht ik dat het wel een leuk plan was om te gaan trainen voor een marathon.
Angelina van DoornIn 2003 liep ik in Rotterdam mijn eerste marathon. Mijn doel was binnen de 4 uur binnen te zijn, en finishte in 3:58, dus doel gehaald! Daarna heb ik in hetzelfde jaar ook de eerste kustmarathon gelopen,waarin ik 3de werd in mijn categorie. Vanaf die tijd heb ik jaren 2 marathons per jaar gelopen en deed ik regelmatig mee met wedstrijden. Vrijwel direct bij de oprichting van de Loopgroep Zeeland ben ik daar lid van geworden. Ik trainde veel alleen en vond dat steeds saaier worden, dus de loopgroep was de uitkomst om onder andere overdag met anderen te kunnen lopen. Al een geruime tijd loop ik op de maandagmorgen met de loopgroep. En als er een vrijdagavondtraining is loop ik ook wel eens mee.

Nu ik de cursus heb afgerond om trainer te worden begeleid ik de woensdagmorgengroep samen met Anthony.
Mijn streven is om een goede trainer te zijn, zodat iedereen die komt trainen met een voldaan gevoel weer naar huis gaat. Belangrijk vind ik dat iedereen op zijn eigen niveau presteert en zijn persoonlijke doel behaalt.
Als ik zelf train geniet ik het meest van het ongderlinge contact. En dat er altijd wel iemand is die hetzelfde niveau loopt. Dat beetje competitie onderling is altijd wel weer een stimulans om soms net wat harder te gaan.
De voordelen van hardlopen zijn voor mij dat ik mijn hoofd leeg loop en dat het goed in te passen is in mijn leven. Daarnaast geniet ik ook erg van het lopen door de natuur (bos, duinen en strand).
De leukste en mooiste herinneringen zijn toch de momenten dat ik een marathon liep met mijn vader als trainer op de fiets naast me. Wat ook een leuke herinnering is, is dat ik samen met Arnold Vanderlyde de Dam tot Dam loop heb gelopen om geld op te halen voor kinderen met taaieslijm ziekte.

Mijn doel voor dit jaar is om sneller te worden, meer te gaan lopen, langere afstanden, en misschien ook meer wedstrijden. En ik wil de kustmarathon dit jaar weer met plezier en goed getraind uitlopen!

Wat ik zelf een gouden tip vind bij klachten, of gewoon om goed voor je lichaam te zorgen, is regelmatig een bezoekje brengen aan een sportmasseur (Robert-jan Sies). Dit om blessures te voorkomen en om lekker te blijven lopen.

Groetjes, Angelina

 

FRANCOISE KOOLE - TRAINER

Françoise KooleIk ben Françoise Koole. Ik werk op de HZ als docent rekenen-wiskunde op de pabo. Ik leer toekomstige leerkrachten dus hoe kinderen leren rekenen.
In 2009 ben ik gaan lopen, om iets ontspannends te doen naast mijn werk. Het werd Start to Run met Evy Gruyaert op de mp3-speler. Omdat ik iets meer over techniek wilde weten ben ik in 2010 als Startrunner bij de loopgroep gekomen.
In eerste instantie wilde ik techniek leren en die groep… daar had ik eigenlijk niet zo'n zin in. Maar ja, hoe gaat dat: je kletst eens wat tijdens het lopen, je leert steeds meer mensen kennen, je doet samen mee aan een loopje en opens… vond ik het gezellig! Inmiddels vind ik het samen lopen het allerleukst en het stimuleert om elke keer weer te gaan.
Ik geniet altijd van de mooie omgeving tijdens het lopen. Geweldig om de wind te voelen, om het geploegde land te ruiken, of de zee, om een groot schip te zien op de Westerschelde, of de lucht die mooi openbreekt. Elke keer is er weer iets anders moois.
Inmiddels heb ik ook de trainerscursus van het CIOS gedaan. Af en toe sta ik de vaste trainers van groep C en D bij. Ik vind de looptechiek zoals we die bij Loopgroep Zeeland gebruiken heel interessant, dus daar probeer ik als ik train of training geef, goed op te letten.
Op de site van Loopgroep Zeeland zorg ik ervoor dat er regelmatig iemand 'in de spotlights' komt te staan.
Suggesties zijn altijd welkom!

 

 

 

ROB DESITTER - TRAINER

Ik ben Rob Desitter getrouwd met Marjon en woonachtig in Vlissingen. Als trainer kun je me tegen komen als trainer bij groep D en bij de Start-Running en af en toe bij groep 3 op zaterdagmorgen .

In november 2009 begonnen met hardlopen bij de Loopgroep Zeeland, nadat ik besloten had om te stoppen met badminton vanwege steeds terugkerende blessures. Ik ben eigenlijk gaan hardlopen omdat ik toch nog wel iets aan sport wilde blijven doen maar eigenlijk niet goed wist wat. Als er dan iemand tegen me zei, waarom ga je toch hardlopen, harstikke leuk om te doen joh, had ik echt zoiets van spoor je wel helemaal ?? Ik kon me namelijk de tijd nog herinneren dat ik bij atletiek vereniging Marathon liep als klein ventje, iedere training verplicht rondjes rennen over de atletiekbaan.

Maar door de manier van trainen en de techniek die daarbij gebruikt wordt, ben ik steeds enthousiaster geworden over hardlopen en raakte ook ik besmet met het "virus". Na verloop van tijd begon ik me voor te nemen 10km te hardlopen zonder na te denken over een tijd, in 2013 was dit doel de 21km van City Pier City (CPC) in Den Haag waarbij uitlopen het hoofddoel was.

Halverwege 2012 hebben Marijke en ik samen de handen ineen geslagen om de niet officiële zaterdagmorgen groep 3 te begeleiden, voor lopers die tussen de 8,5 - 9 km per uur lopen en die toch graag duurlopen wilde gaan doen. De regelmatige deelnemers van deze groep3 hebben als groep in 2013 allemaal de CPC uitgelopen.

Tijdens wedstrijden is de tijd voor mij niet echt van belang, als het maar ietsje beter is als de vorige keer, zodat ik wel vooruitgang zie. Het met een groep naar een gezamenlijk doel trainen vind ik eigenlijk veel leuker.

Aan alle lopers wil ik nog wel 2 dingen meegeven:

- Loop niet te hard van stapel en probeer jezelf reële doelen te stellen, waardoor je een hoop blessure leed kan voorkomen.

- Blijf genieten van de omgeving waarin je loopt.

Gr Rob

 

 

 

 

 

 

TV 1 07 17 versie 

 


top